skulle du bry dig?



nämnde ju i går att jag var och lämnade blod. och nu 2011 har dem infört en ny regel som innebär att piercar eller tatuerar sig din partner får DU karens på ett år, alltså inte lämna blod igen på ett år.
varför denna lagen kommit till nu visste dom inte riktigt med tanke på att de inte har förekommit något smittat blod i sverige sen 1992. detta gör då att jag har karens på ett år nu eftersom min kära joachim var och tattuerade sig idag. jätte kul! pga detta kommer dom oxå tappa jätte många blodgivare. jag tex kommer väl inte kunna lämna blod på ett jävla tag då joachim för det första är tatuerare och för de andra då han redan funderat ut vad han ska göra när denna han gjorde nu har läkt.

SÅ nu uppmanar jag er som kan! är ni  mellan 18-60år friska och väger minst 50 kilo. så va väntar ni på? Att vara blodgivare innebär att hjälpa en sjuk eller skadad medmänniska.
Det kan till exempel gälla vid en svår förlossning, trafikolycka, cancerbehandling eller höftledsoperation. jag tänker alltid ifall det skulle drabba någon i min omgivning, läs bara denna artikeln om timmy http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2754 tänk om det hade varit DIN LILLEBROR eller DITT BARN. fan va tur att det finns blodgivare då, inte sant!?

jag förstår faktiskt inte varför inte fler är det, om man nu kan då vill säga, du räddar ju faktiskt liv och det märks inte ens på dig. och det gör INTE ont, ett litet stick vad gör det tillskillnad mot den hjälpen du ger någon, och tar inte tid, själva tappnigen tar bara några minuter men räkna med en halvtimme, för att sitta ner och fika efteråt! du ger blod högst 3 gånger på ett år om du är tjej, och 4 gånger om du är kille. alltså INGENTING. och vid varje blodgivning tappas du på 4,5dl blod. ungefär en tiondel av de blod du har i kroppen = INGENTING. + att som visad uppskattning för att du lämnar blod får du destuom något vid varje tappning, det kan vara en tshirt, glas, skålar eller en check som kan användas tex på kicks, åhlens mm! sist jag var där valde jag några super söta beiga skålar!

SÅ gå in läs & anmäl er på http://www.geblod.nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0